Museo Internacional de Electrografía. Bellas Artes. UCLM. Cuenca|mideciantlab@gmail.com
Personal 2016-11-08T13:00:19+00:00

José R. Alcalá (Valencia, Spain, 1960). Professor of New Media Art at the Fine Arts Faculty, University of Castilla-La Mancha (UCLM). Director of the MIDECIANT (International Museum of Electrographic Artworks-Center for Innovation in New Media Art).,Cuenca (Spain), since its creation, in 1989. Head of the “Collections and Archives of Contemporary Art. Fine Arts. UCLM. Cuenca “(CAAC). Principal of the research group “Cultural Interfaces; Art and New Media” of the UCLM, since 2006. National Prize of the Royal National Engraving (to the MIDECIANT) “by the innovations developed in graphic art”, Madrid, 1999. In recent years he has led various international and national Excellent R+D projects related to the New Media Art and the Virtual Museum Studies. Autor of: La piel de la Imagen (Valencia, 2011); Ser Digital (Santiago de Chile, 2011); ¿Cómo se cuelga un cuadro Virtual? (Gijón, 2009); Monstruos, fantasmas y alienígenas. Poéticas de la representación en la cibersociedad (Madrid, 2004); o Ars & Machina. Electrografía Artística en la colección MIDE (Santander, 2004). Director and curator of Art biannuals and awards like International Observatory of Electronic Arts. Gijón (OOH) http://www.jornadasooh.net, Digital Art Awards LÚMEN_EX (University of Extremadura) http://www.lumenex.net, Electronic Arts Festival of Valencia Digital Media 1.0 http://www.digitalmediavalencia.es

(+INFO)

José Ramón Alcalá (Valencia, 1960). Catedrático de Procedimientos Gráficos de Expresión y Tecnologías de la Imagen en la Universidad de Castilla-La Mancha. Director del Museo Internacional de Electrografía (MIDECIANT) de Cuenca, desde su creación (1989). Responsable de las “Colecciones y Archivos de Arte Contemporáneo” (CAAC) de la Facultad de Bellas Artes de Cuenca. Responsable del grupo de investigación “Interfaces Culturales; Arte y Nuevos Medios” de la UCLM. Premio Nacional de la Calcografía Nacional (al MIDE) “por las innovaciones aportadas al arte gráfico”, Madrid 1999. Es Investigador Principal de proyectos I+D+i de Excelencia nacionales y europeos sobre aplicaciones de las nuevas tecnologías en la creación artística y la museografía virtual. Autor de libros, como: La piel de la Imagen (Valencia, 2011); Ser Digital; Manual para conversos a la cultura electrónica (Santiago de Chile, 2011); ¿Cómo se cuelga un cuadro Virtual? (Gijón, 2009); Monstruos, fantasmas y alienígenas. Poéticas de la representación en la cibersociedad (Madrid, 2004); o Ars & Machina. Electrografía Artística en la colección MIDE (Santander, 2004). Director y comisario de bienales y Premios, como, el Observatorio Internacional de Artes Electrónicas de Gijón (OOH) http://www.jornadasooh.net, Digital Art Awards LÚMEN_EX (Universidad de Extremadura) http://www.lumenex.net, Festival de Artes Electrónicas de Valencia Digital Media 1.0 http://www.digitalmediavalencia.es

(+INFO)

 

CONTRATADA FPI POR LA JCCM

Beatriz.escribel@gmail.com

Beatriz Escribano Belmar (1988). Bachelor of Fine Arts (2011) by the Faculty of Cuenca is specialized in the field of new media through the Research Master in Visual and Multimedia Arts by the Polytechnic University of Valencia (2012). FPI predoctoral researcher by the Regional Government of Castilla-La Mancha, is the Coordinator of the Activities and Public Programs in the Collections and Archives of Contemporary Art in Cuenca (CAAC). Currently she is a PhD student in Humanities, Arts and Education researching the role of automatic processes of [re]production, transmission and printing of images emerged in the 60s in the historical Media Art by the archaeology of the media. She had curated several exhibitions related to historical Media Art as: Processes: The Artist and the Machine. The audiovisual as register and memory in Media Art or Confluences. She has collaborated with Oliver Grau in his project ADA, Archive of Digital Arts through a research stay in the Danube University in Krems an der Donau (Austria). Member of Cultural Interfaces, Art & New Media Research Group, led by Jose R. Alcalá, she had been working and researching in the Musei Civici in Venice (Italy). Nowadays, she works in two national Excellent R+D projects related to the CAAC of Cuenca and is author of some research articles and publications emphasising the coordination of the last bilingual publication by the CAAC: Processes: The Artist and the Machine. Reflections on the Historical Media Art, in which she is also author of part of the book along with others as José Ramón Alcalá, Ana Soler, Rubén Tortosa and Lieve Prins.

Beatriz Escribano Belmar (1988). Licenciada en Bellas Artes (2011) por la Facultad de Bellas Artes de Cuenca, está especializada en el campo de los nuevos medios en el arte gracias al Máster de Investigación en Artes Visuales y Multimedia de la Universidad Politécnica de Valencia (2012). Contratada FPI por la JCCM, es Coordinadora de Actividades y Programas Públicos de las Colecciones y Archivos de Arte Contemporáneo de Cuenca (CAAC). Como doctoranda en Humanidades, Arte y Educación investiga el rol de los procesos automáticos de [re]producción, transmisión e impresión de imágenes, surgidos en los años 60, en el Media Art a través de la metodología de arqueología de los medios. Ha comisariado varias exposiciones en relación al Media Art histórico como “Procesos: El Artista y la Máquina. El audiovisual como registro y memoria en el Media Art” o “Confluencias”. Ha colaborado con Oliver Grau en su proyecto ADA; Archive of Digital Art gracias a una estancia de investigación en la Danube University de Krems an der Donau (Austria). Miembro del Grupo de investigación “Interfaces Culturales; Arte y Nuevos Medios”, liderado por José R. Alcalá, ha estado trabajando e investigando, asimismo, en los Musei Civici de Venecia (Italia). Actualmente colabora en dos proyectos nacionales de I+D +i en relación con las CAAC de Cuenca y es autora de algunos artículos de investigación destacando la coordinación de la última publicación bilingüe realizada por las CAAC: Procesos: El Artista y la Máquina. Reflexiones en torno al Media Art histórico, donde también es autora de parte de éste libro junto a otros autores como José Ramón Alcalá, Ana Soler, Rubén Tortosa y Lieve Prins.

 

BECARIA COLABORACIÓN

cristicotelo@gmail.com

Cristina Piñeiro Cotelo, Polyhedric cultural worker. She is graduated in Fine Arts by the School of Fine Arts in Cuenca (2012-2016), Master in photography in project development at the Blank Paper school in Madrid (2013-2014), advanced technician for plastic arts and design in photography by the Pablo Picasso arts school in A Coruña (2009-2011), Photographic laboratory technician at the School of Image and Sound in Vigo (2007-2009). She has received two grants for the improvement of the artistics studio granted by the A Coruña Provincial Council in 2012, visual arts modality and plastic arts ones in 2013. She is specialist in pigmentary techniques such as bichromate gum and is teacher of photographic workshop, too. Currently her framework is the social and gender art. She has participated in group exhibitions in spaces such as Outono fotográfico in A Coruña and Ourense 2013: De la web a la pared, Pablo Serrano Contemporary Art Museum 2012, Zaragoza; Cuerpo y Espacio in Casares Quiroga Museum in 2011, A Coruña; Achegarte 2011, A Coruña; Gal 2010, vigo. Since 2012 she is involved in two artistic groups: Collective Wof and Six eyes Woman, with which has participated in several exhibitions in San Anton, Royal Academy of Languages and The Arts, Cuenca, 2015; En contexto, 2014, Cuenca; Manduca 2014, Cuenca ; Enporcarte 2012 Lalin. 

Cristina Piñeiro Cotelo, trabajadora cultural poliédrica , Graduada por la facultad de bellas artes de Cuenca en bellas artes(2012-­2016), Máster en fotografía desarrollo de proyectos en la escuela Blank Paper Madrid (2013­-2014), técnico superior de artes plásticas y diseño en fotografía en la escuela de artes Pablo Picasso A coruña (2009­2011), Técnico en laboratorio fotográfico en la escuela de imagen y sonido de Vigo ( 2007­-2009).Becaria de colaboración en CAAC Cuenca,2016. Ha recibido dos becas de perfeccionamiento del estudio del artista concedidas por la Diputación de A Coruña en el año 2012, modalidad artes visuales y 2013 modalidad artes plásticas. Especialista en técnicas pigmentarias como la goma bicromatada,y maestra de taller fotográfico, actualmente su marco de trabajo es el arte social y el género. Ha participado en exposiciones colectivas en espacios como exposición Outono fotográfico A Coruña y Ourense 2013; De la web a la pared , Museo de arte contemporáneo Pablo Serrano 2012, Zaragoza; Cuerpo y espacio Museo Casares Quiroga 2011, A coruña; Achegarte 2011, A Coruña; gal 2010, Vigo. Desde el 2012 participa en dos colectivos artísticos, Colectivo Wof y La Mujer de seis ojos, con los cuales ha participado en diferentes exposiciones, San Antón, real academia de las lenguas y las artes, Cuenca, 2015; en contexto, 2014, Cuenca; Manduca 2014, Cuenca; Enporcarte 2012 Lalin.

 

BECARIO COLABORACIÓN

mminchero@gmail.com

Manuel Minch (Santander, Spain, 1993). Artist and researcher in new sociodigitals practices. Bachelor of Fine Arts by the University of Castilla-La Mancha (UCLM, 2016). Founder and Director of “Internet Moon Gallery”. Collaborator in the International Museum of Electrographic Artworks (MIDE) and in the Collections and Archives of Contemporary Art. UCLM. Cuenca (CAAC, 2016). Founder of “GTATP” (Spain, 2015). He has participated in individual exhibitions; “El monopolio de las formas visuales”(UCLM, Cuenca, 2015), in group exhibitions; “Roaming” (UCLM, Cuenca, 2016), “Future Kings of Phuture” (Córdoba, 2015), “The Writers” (LAMOSA, Cuenca, 2014). Coordinator of the open call “You are in-on CAAC” (Cuenca, 2016). Uninterruptedly he is art curator in “http://www.internetmoongallery.com” (IMG).
Webpages:

http://www.minch.esy.es
http://www.posiblesmincheros.esy.es
http://www.internetmoongallery.com

Manuel Minch (Santander, España, 1993). Artista e investigador en nuevas prácticas sociodigitales. Graduado en Bellas Artes por la Universidad de Castilla-La Mancha (UCLM, 2016). Fundador y director de “Internet Moon Gallery”. Becario de colaboración en el Museo Internacional De Electrografía (MIDECIANT) y en las Colecciones y Archivos de Arte Contemporaneo (CAAC, UCLM, 2016). Fundador del colectivo GTATP (España, 2015). Ha realizado exposiciones individuales; “El monopolio de las formas visuales” (UCLM, Cuenca, 2015), y exposiciones colectivas; “Roaming” (UCLM, Cuenca, 2016), “Future Kings of Phuture” (Córdoba, 2015), “The Writers” (LAMOSA, Cuenca, 2014). Coordinador de la convocatoria “You are in-on CAAC” (Cuenca, 2016). Comisario artístico de manera ininterrumpida en http://www.internetmoongallery.com (IMG).
Webs:
http://www.minch.esy.es

http://www.posiblesmincheros.esy.es
http://www.internetmoongallery.com